Pakkeboksen

Hent pakker i Pakkeboksen. Du finder Pakkeboksen over hele landet, og det er gratis og nemt at bruge
Pakkeautomat

Pakkeboksen er Post Danmarks pakkeautomat. Du kender den måske også under navnet Døgnposten.

Du kan modtage pakker i Pakkeboksen, fordi du selv har adresseret pakkerne til automaten eller fordi vi har lagt en pakke til afhentning i automaten

Du har to muligheder for selv at adressere din pakke til pakkeautomaten:

  1. Du kan oprette dig som bruger af Pakkeboksen og frit vælge hvilke pakker du vil modtage i Pakkeboksen.
  2. Du kan bestille noget fra en webshop, der benytter sig af Post Danmarks Pakkeboks service.

Din adgang til Pakkeboksen

Hvis du er bruger, kan du adressere dine pakker direkte til den automat, du vælger. Du kan skifte Pakkeboksen fra gang til gang, hvis det passer dig. Og du kan vælge at få nogle af dine pakker leveret derhjemme - eventuelt i kombination med Modtagerflex.

Når du opretter dig som bruger af Pakkeboksen, har du mulighed for at sikre, at dine pakker bliver lagt i de rum, der ligger mindst 38 cm og højst 137 cm over jorden. Det kan eksempelvis være nyttigt, hvis du er kørestolsbruger.

Særligt om pakker med DPD

Hvis du som modtager får leveret dine pakker med DPD Danmark, der samarbejder med Post Danmark, kan du desværre ikke få pakkerne sendt til Pakkeboksen. DPD stiller krav om underskrift for modtagelse af pakker. Til gengæld kan du få leveret dine pakker på din adresse, selv om du ikke er hjemme. Du skal blot udfylde en generel fuldmagt, som du kan rekvirere på dpd@dpd.dk

DPD accepterer også en tilmelding til Modtagerflex. Du kan tilmelde dig Modtagerflex i ePosthuset.

Er du handicappet?

Har vi lagt en pakke til afhentning i Pakkeboksen, kan du gratis få den genudbragt til din adresse ved at kontakte os på 70 21 80 62 eller via Eposthuset@post.dk.

Du kan også vælge at få den omdirigeret til et posthus eller en postbutik efter eget valg.

Bestil til <br/> Pakkeboksen

​Når du er oprettet som bruger af Pakkeboksen, har du alle pakkeautomaterne til fri afbenyttelse. Men husk at adressere pakken til netop den Pakkeboks.

Du kan frit vælge, hvilken Pakkeboks du vil hente din pakke i, og du behøver ikke bruge den samme Pakkeboks hver gang. Det er helt op til dig, om det skal være den, der er tættest på dit hjem, dit arbejde, din fritidsinteresse eller?

Pakken skal adresseres til Pakkeboksen

Når du vil modtage pakker i Pakkeboksen, skal du give afsenderen følgende oplysninger:

  • Pakkeboks-ID'et, som du valgte, da du oprettede dig som bruger af Pakkeboksen
  • Dit navn
  • Pakkeboksens nummer, postnummer og bynavn som leveringsadresse
  • Og din egen adresse som faktureringsadresse

For at du kan modtage pakker i Døgnposten

Hent bestilte <br/> pakker

Du kan modtage pakker i Døgnposten, enten fordi du selv har fået adresseret pakkerne til automaten, eller fordi vi har lagt en pakke til afhentning i automaten

​Når du kan hente en pakke, som du har adresseret til Pakkeboksen, får du besked på mail eller sms.

Beskeden indeholder 2 pinkoder. Dem skal du taste, når du står ved Pakkeboksens skærm. De er koden til at åbne det rum i automaten, som din pakke ligger i.

En anmeldt <br/> pakke

​Når du skal hente en pakke, giver vi dig besked om, hvor den skal hentes. Og det kan være i Pakkeboksen.

Bor du i nærheden af en Døgnposten, kan du komme ud for, at du skal hente en pakke i Døgnposten i stedet for i dit lokale posthus. Det står på den blanket, pakkebuddet har lagt i din brevkasse eller via en e-mail eller sms.

Du får beskeden om, hvor din pakke ligger, på den blanket, der er lagt i din brevkasse eller på den mail/sms, vi har sendt til dig.

    • Når du får beskeden på en blanket, skal du medbringe dit sundhedskort (sygesikringskort) og din blanket "Post til afhentning".
      Scan blanketten og indlæs dit sundhedskort. Så åbner automaten det rum, hvor din pakke ligger.
    • Når du får beskeden på mail eller sms, får du 2 pinkoder. Dem skal du taste, når du står ved Pakkeboksens skærm. De er koden til at åbne det rum i automaten, som din pakke ligger i

Hvis du ikke ønsker at hente din pakke i Pakkeboksen, kan du ringe til os på 70 70 70 30 og bede om at få pakken lagt på det posthus, hvor du normalt henter din post.

Hvis du ønsker at få bragt pakken hjem til dig eller lagt på et andet posthus, er det også muligt mod betaling. Kontakt 70 70 70 30.

 

  • ​Du kan bruge Pakkeboksen til at modtage og sende pakker. 

    Pakkeboksen er en selvbetjeningsautomat, som gør dig uafhængig af posthusets åbningstider, når du skal hente og sende pakker. Vi har ca. 170 udendørs Pakkebokse, som du kan bruge døgnet rundt, og ca. 300 indendørs Pakkebokse i Coop-butikker, som er tilgængelige i hele åbningstiden i butikken.

  • Du skal have et Pakkeboks ID-nummer. Det får du ved at oprette dig som bruger via hjemmesidens Selvbetjening. Minimumsalder for brug af Pakkeboksen er 15 år.

  • Ja, hver gang du bestiller en pakke, skal du skrive dit Pakkeboks ID-nr. og dit navn. I stedet for din normale adresse skal du skrive Pakkeboksens nummer, postnummer og bynavn som leveringsadresse. Eksempel på adressering til Pakkeboksen:

    - IDXXXXXXXX (dit personlige Pakkeboks ID-nr.) / Navn Navnesen
    - Pakkeboks 109
    - 2100 København Ø



  • ​Flere og flere netbutikker benytter sig af Post Danmarks service, der giver dig mulighed for selv at bestemme, hvor du vil hente dine pakker, og her behøver du ikke at være oprettet hos os for at kunne vælge levering til Pakkeboksen.

    Derudover bruger vi også Pakkeboksen som afhentningssted på lige fod med posthuse, når vi ikke kan levere en pakke på din bopæl, eller hvis den er sendt uden omdeling. Derfor kan vi i visse tilfælde bede dig hente en pakke, selv om du ikke valgte levering i Pakkeboksen, da du bestilte din pakke.

  • ​Det gør du via Find Døgnposten her på hjemmesiden eller i Poststeder i Post Danmarks app.
  • ​Nej, du behøver ikke bruge den samme Pakkeboks hver gang, men kan frit vælge, hvilken Pakkeboks du vil hente din pakke i.

  • ​Du modtager automatisk besked på e-mail eller sms, så snart vi har lagt pakken i Pakkeboksen. Du har de næste 14 dage til at hente din pakke i Pakkeboksen.
  • ​Hvis du ønsker pakker sendt til Pakkeboksen, skal du huske at skrive dit Pakkeboks-ID og nummeret på Pakkeboksen samt postnummer og by som leveringsadresse i stedet for din normale adresse.
  • ​Hvis du kontakter vores kundeservice på 70 11 22 12, kan du få pakken omdirigeret gratis til det posthus, hvor du normalt henter din post. Mod betaling af et gebyr kan du også få pakken genudbragt eller lagt til afhentning på et valgfrit posthus.

    Særligt for handicappede

    Har vi lagt en pakke til afhentning i Pakkeboksen, kan du få den genudbragt gratis til din adresse ved at kontakte vores kundeservice på 70 11 22 12 eller via skrivpost@post.dk. Du kan også vælge at få den omdirigeret til et posthus efter dit eget valg.

  • ​Pakker og rekommanderede breve, der er adresseret til Pakkeboksen. Pakker kan måle op til 61 x 37 x 35 cm (LxBxH) og veje op til 20 kg.
  • ​Det gælder i disse tilfælde:

    - Når der skal betales ved modtagelsen
    - Forsendelser der er for store eller tunge
    - Hvis automaten har tekniske problemer
    - Almindelige breve

    I de første 3 tilfælde vil dine forsendelser blive lagt til afhentning på posthuset, og du vil få besked via e-mail, sms eller brev.

    Almindelige breve, der er adresseret til Pakkeboksen, returneres til afsender.

  • ​Det kan i visse tilfælde give problemer med levering af pakker fra udlandet, hvis du vil bruge Pakkeboksen som leveringsadresse.

    Vi har en aftale med andre nationale postvirksomheder, som betyder, at vi kan aflevere pakker fra disse selskaber i Pakkeboksen. Derimod kan vi ikke aflevere pakker i automaten, når du kommer via andre distributører.

    Hvis du ikke er sikker på, hvilken distributør en netbutik anvender, anbefaler vi, at du får sendt pakker fra udlandet til din bopæl eller til en anden adresse, hvor du kan tage imod pakken.

  • ​Ja, du kan sende pakker fra vores ca. 170 udendørs Pakkebokse døgnet rundt og fra vores indendørs Pakkebokse i ca. 300 Coop-butikker i hele åbningstiden i butikken. Sender du pakker inden kl. 8.00 (mandag-lørdag), er de normalt fremme hos modtager (i Danmark) den følgende hverdag.

    Du kan købe selvklæbende pakkelabel til postpakker med og uden omdeling (kun til en modtager i Danmark) med dit Dankort eller kreditkort direkte i Pakkeboksen.

    Du kan følge din afsendte pakke via postdanmark.dk/trackogtrace. Du indtaster blot pakkens nummer, som står på din kvittering.

  • Du kan sende

    - Postpakker med påsat pakkelabel. Der findes 2 typer:

    * med omdeling
    * til levering i Pakkeboksen (uden omdeling)

    - Returpakker, hvor du fra modtageren har fået en retur-pakkelabel.

    Pakkerne må højst veje 20 kg og de maksimale mål er 61 x 37 x 35 cm (LB/H).

    Du skal kende pakkens vægt på forhånd, da Døgnposten ikke har en indbygget vægt.

    • ​På Selvbetjening her på hjemmesiden kan du altid se, hvad dit Pakkeboks-ID er.
    • ​Hvis du har fået nyt mobil-telefonnummer eller e-mailadresse, skal du selv huske at ændre det på Selvbetjening her på siden.
    • ​Ja, alle kan nå den skærm, som automaten betjenes fra, og når du opretter dig som bruger af Pakkeboksen, kan du sikre dig, at du altid får dine pakker leveret i rum, som du kan nå fra en kørestol. Det er de rum, der ligger mindst 38 cm og højst 137 cm over jorden.
    • ​Du ringer til vores kundeservice på 70 11 22 12 og oplyser dit Pakkeboks-ID og pakkenummeret. Så sender vi dig nye koder.
    • ​I de første 10 minutter efter at pinkoderne er tastet, kan du åbne lågen igen med den samme kode. Hvis du ikke når at få pakken ud inden 10 minutter, kontakter du vores kundeservice på 70 11 22 12.
    • ​Du skal kontakte kundeservice på 70 11 22 12 for at få hjælp. Det er dog yderst sjældent, at denne situation forekommer.
    • ​Så længe pakken er i Post Danmarks varetægt, er vi ansvarlige for tyveri og bortkomst.

      Ansvaret er dog dit, hvis du overdrager pinkoderne eller blanketten "Post til afhentning" til andre.

      Ved pakker, du selv har bestilt til levering i Pakkeboksen, benytter vi den e-mail-adresse eller det nummer, som du har indtastet på Selvbetjening. Du er selv ansvarlig for at holde disse informationer fortrolige.

    • ​Ja, du kan lade en anden hente din pakke. Det er dit eget ansvar, hvis du overdrager pinkoderne eller blanketten "Post til afhentning" til andre.

      Ved afhentning med blanket registrerer vi navn og adresse på den person, som henter pakken i Pakkeboksen. Det sker, når vedkommende bruger sit sundhedskort i automaten.

    • ​Hvis beskadigelsen kan ses på pakken, skal du straks henvende dig på nærmeste posthus. Husk at medbringe pakken, så vi kan undersøge den. Undlad helst at åbne pakken for at undgå misforståelser om, hvornår pakken er blevet beskadiget.

      Hvis beskadigelsen ikke er synlig, før du åbner pakken, skal du klage over det inden 7 dage efter modtagelsen.

    • ​Fandt du ikke svar på dit spørgsmål, er vores kundeservice klar ved telefonerne på 70 11 22 12 eller skrivpost@post.dk.

    Find



    • Priser 2014

    • Avanceret søgning

    • Se åbningstider, adresse samt hvilke serviceydelser det enkelte sted tilbyder. Eller se, hvor du kan købe frimærker.

      Angiv adresse, postnummer eller by.Du kan også klikke på kortet.

    • Se placering af Pakkeboksautomater

      Angiv adresse, postnummer eller by.Du kan også klikke på kortet.

    • Her finder du Erhvervsindleveringerne


      Angiv adresse, postnummer eller by.
      Du kan også klikke på kortet.

    • Se tømningstider og placering af postkasser

      Angiv adresse, postnummer eller by.Du kan også klikke på kortet.


    • Dagens post

    • Hjælp

      Kort over postnumre og mere information


    © 2014 PostNord AB (publ) | Om hjemmesiden | Privacy policy